Pochvalte kytky, když kvetou, poděkujte stromům na procházce, že rostou,
těšte se ze zpěvů ptáků, že je můžete ještě slyšet..
je mnoho a mnoho krásy na Zemi a můžeme ji denně rozšiřovat svým přispěním.

ÚVOD

6. června 2015 v 21:55 | LoV. |  Mystika

"Labyrint světa a ráj srdce" je nejutěšenější a nejvzácnější dílo J.A.Komenského. A nejen to: v celém našem písemnictví všech dob je jen málo básnických děl, jež by se mu mohla uměleckou hodnotou postavit po boku. "Labyrint" je nám tím, čím je Italům Dantova "Božská komedie". Komenského Poutník, hledající nejvyšší dobro, je typem všelidským jako Cervantesův Don Quijota a Goethův Faust. Poněvadž Komenský spodobnil tento typ způsobem umělecky jedinečným, patří jeho "Labyrint" k literatuře světové.

..............


Umělecká stavba "Labyrintu" je přese všechnu členitost jednotná báseň s takovou osnovou:

Básník vykládá důvody svého putování světem a vypráví (kap. II, III) jak se k němu přidružili Všudybud a Mámil. Poněvadž se poutník rozpakoval v tomto průvodu jít dál, hodil mu Všudybud (IV) na hlavu uzdu z řemene Všetečnosti a udidla z železa urputnosti v předsevzetích. Mámil mu nasadí brýle se skly Domnění, zasazenými do obruby Zvyku. Nasadí mu je však nakřivo. Poutník takto vypraven projde celou říši královny Moudrosti (V-VII) celý ten širý svět, na nějž paní Marnost chce, aby se hledělo, avšak nikoliv vlastníma očima. Poutník však vlastníma očima ostře zkoumá všechny lidské poměry a zakusí přitom sám mnoho zla.


Hluboký pohled vrhá poutník (VIII) do utrpení stavu manželského a rodinného. Poněvadž však napomíná rodiče, aby zanechali opičí lásky a děti, aby zanechaly neposlušnosti, je od obou těch stran zle zřízen. A když se dá přemluvit, aby to také okusil, jsou mu jeho drazí, choť a dvě děti vyrvány smrtí.

Satiricky líčí (IX) život formanský a obchodnický, při čemž s úchvatnou realitou popisuje plavbu a bouři mořskou. Pokrčuje poté v rabelaisovském satirickém tónu, líčí (X) poměry školské výchovy. Brána Disciplína, vedoucí do chrámu učeností, je úzká, dlouhá a tmavá. Každý, kdo vchází, je zkoumán, má-li kovovou hlavu, mozek ze rtuti, aby dobře zrcadlil vnímané obrazy, plechovou kůži, olověné posezení a zlatou kapsu. Potom se žákům vytřou oči, vyfoukají uši, vyčistí nosy a hrdla, vyříznou jazyky a zohýbají ruce. Zkusí se i navrtat hlava a něco do ní nalít. Učení lidé musí mít jiné oči, uši, jazyky a mozky než ostatní lidé. Když však poutník pozoruje učené doktory zblízka, vidí, že mnozí nemají řádné oči ani uši ani jazyky a že mnozí jsou duševně nemocni. Všichni se ženou do knihovny, otvírají krabice jednu za druhou, žvýkají a přežvykují. S počátku to shledávají syrovým a trpkým, později však sladkým a chutným. Ač někteří z té stravy dostávali zdravý vzhled, přece většinou zůstávali hubení nebo jim otékaly hlavy, vše vydávili, bývali zachvacováni mdlobou nesmyslů a předčasně umírali. Mnozí tudíž ze strachu nic nepřijímali, raději se zpředu a zezadu ověšovali krabicemi a cpali si do kapes knihy, nadepsané Slovník, Lexikon, Herbář, Konkordance. Z kapes je strkali do úst a perem na papír. Jiní se spokojovali s tím, že ve skříních opatrovali krabice, poněvadž prý již samo majetnictví knihovny zařazuje do cechu učených. Mezitím za oponou se udalo velké rozmnožení lékárnických kelímků, v nichž se připravovaly medikamenty pro vývoj rozumu. Většinou se však vyprazdňovaly prostě nádoby cizí a naplňovaly vlastní, rozmělňovalo se to, ředilo a míchalo tak, aby se docílilo jiného vzezření. Potom to balili do krabic, nadpisovali krásné nápisy a dryáčnicky nabízeli jako vlastní universální prostředek. Mnozí připravovali své výrobky z jedovatých látek a prodávali ten jed jako lék. Když naši poutníci vyšli ven, byli svědky zuřivých polemik. Pokus královny Moudrosti o smír ztroskotal a učenci se vrátili k svým hádkám.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama